Uprawnionymi beneficjentami są w pierwszej kolejności przewoźnicy posiadający ważną licencję wspólnotową i maksymalnie 10 pojazdów w swojej flocie. W przypadku niewykorzystanych środków finansowych, rozporządzenie przewiduje refundację dla pozostałych przewoźników w drugiej turze refinansowań. Jednak i w tym przypadku trzeba mieć na uwadze, że środki powędrują do tych, którzy dysponują maksymalnie 10 pojazdami w firmie.
Wsparciem mogą zostać objęte pojazdy wykorzystywane w międzynarodowym transporcie drogowym, w których wymiana tachografu nastąpiła między 21 sierpnia 2023 r. a 18 sierpnia 2025 r. Co ważne, do refundacji wymiany tachografów inteligentnych II generacji kwalifikują się tylko te pojazdy, które były oficjalnie zgłoszone przez przewoźnika w GITD i widniały w systemie KREPTD jako pojazdy wykorzystywane do międzynarodowego transportu drogowego według stanu na 18 sierpnia 2025 r.
Oznacza to, że jeśli ktoś miał pojazd, wymienił w nim tachograf, ale nigdy go nie zgłosił do GITD jako pojazdu przypisanego do licencji wspólnotowej, nie otrzyma refundacji.
W wykazie GITD znajdują się:
1. Pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony:
-Zgłoszone do GITD formularzem WPC (Wykaz Pojazdów Ciężarowych),
-Przypisane do licencji wspólnotowej przewoźnika,
2. Pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 tony:
-Zgłoszone formularzem WPCM (Wykaz Pojazdów Ciężarowych Międzynarodowy),
-Od 21 maja 2022 r. również objęte wymogiem licencji wspólnotowej,
3.Pojazdy z numerami polskimi i zagranicznymi:
-Zarejestrowane w Polsce,
-Lub zarejestrowane w innych krajach UE/EOG (jeśli były zgłoszone do polskiej licencji).
Refundacja nie przysługuje na rzecz pojazdów, które fabrycznie, od początku miały zainstalowany tachograf G2V2. Program refundacji ma pomóc przewoźnikom, którzy byli zmuszeni wymienić stare tachografy na nowe z powodu przepisów Pakietu Mobilności. Chodzi o zwrot kosztów przezbrojenia istniejących pojazdów.
Praktyczne przykłady:
✅PRZYKŁAD 1 – KWALIFIKUJE SIĘ:
Pojazd kupiony w 2020 roku.
Przy zakupie miał tachograf inteligentny G2V1.
W maju 2025 wymieniono na G2V2 (koszt: 4500 zł).
Rezultat: Możesz ubiegać się o refundację do 3000 zł.
❌PRZYKŁAD 2 – NIE KWALIFIKUJE SIĘ:
Nowy pojazd kupiony w październiku 2023 roku.
Od razu miał zainstalowany fabrycznie tachograf G2V2.
Rezultat: Nie możesz ubiegać się o refundację, bo nie było wymiany.
Wysokość wsparcia zależy od faktycznego kosztu poniesionego przez przewoźnika, co musi być potwierdzone fakturą. Refundacja to minimum 3 000 zł na jeden pojazd, a 3-letni limit pomocy w formie de minimis* to 300 000 euro na jednego beneficjenta. Warto pamiętać, że poziom dofinansowania będzie uzależniony od liczby zgłoszeń i dostępnych środków.
*Pomoc de minimis to specjalny rodzaj wsparcia finansowego dla firm, który jest wyłączony spod podstawowych zasad pomocy publicznej. Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza dosłownie „o rzeczach małej wagi” lub „pomoc drobna/minimalna”.
Aby nie tracić czasu i nie otrzymać niespodziewanie odmowy, warto przeanalizować sytuację firmy i dotychczas otrzymywane dofinansowania. Zanim zaczniesz ubiegać się o refinansowanie sprawdź, czy się do niej kwalifikujesz.
Pamiętaj, że nie otrzymasz pomocy, jeśli:
❌Pojazd nie był ujęty w wykazie GITD na dzień 18.08.2025,
❌Wymiana nastąpiła poza okresem 21.08.2023 – 18.08.2025,
❌Pojazd od nowości miał tachograf G2V2,
❌Przekroczyłeś limit pomocy de minimis,
❌Wcześniej otrzymałeś dofinansowanie na ten sam tachograf.
Procedura wnioskowania o refundację wymiany tachografu krok po kroku:
KROK 1: Sprawdź, czy spełniasz warunki
Co musisz zweryfikować:
Czy posiadasz ważną licencję wspólnotową?
Czy wymiana tachografu nastąpiła w okresie 21.08.2023 – 18.08.2025?
Czy pojazd był ujęty w wykazie GITD według stanu na 18.08.2025?
Czy nie przekroczyłeś limitu pomocy de minimis (300 000 euro w ciągu ostatnich 3 lat)?
Czy masz wszystkie wymagane dokumenty potwierdzające wymianę?
KROK 2: Przygotuj wymaganą dokumentację
Faktura VAT za zakup i montaż tachografu G2V2.
Musi zawierać szczegółowy opis usługi.
Dane warsztatu/autoryzowanego serwisu.
Kwotę netto i VAT.
Dane uprawnionego warsztatu.
Nazwa i adres.
Potwierdzenie uprawnień do montażu i kalibracji tachografów.
Wydruk danych technicznych z nowego tachografu.
Jako potwierdzenie prawidłowej kalibracji.
Potwierdzenie aktywacji urządzenia G2V2.
Oświadczenie przewoźnika.
wyposażeniu pojazdu w wymagany tachograf drugiej generacji.
Dokumenty dotyczące pomocy de minimis.
Zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis w ciągu ostatnich 3 lat lub oświadczenie o braku otrzymanej pomocy de minimis.
Dane firmy i pojazdów.
Numer licencji przewoźnika.
Dane rejestracyjne każdego pojazdu objętego wnioskiem.
Informacje o wielkości przedsiębiorstwa.
Ewentualne dodatkowe dokumenty.
Zgodnie z regulaminem naboru opublikowanym przez Prezesa ARiMR.
KROK 3: Załóż konto w systemie ARiMR
Wejdź na stronę: www.gov.pl/web/arimr.
Przejdź do Platformy Usług Elektronicznych (PUE).
Zarejestruj się lub zaloguj za pomocą Profilu Zaufanego / podpisu kwalifikowanego / e-Dowodu.
Bez logowania przez PUE nie będzie możliwe złożenie wniosku!
KROK 4: Wypełnij wniosek online
Gdzie składać wniosek:
Wyłącznie online przez dedykowany system elektroniczny ARiMR.
Aplikacja będzie dostępna po ogłoszeniu przez Prezesa ARiMR terminów naborów.
KROK 5: Złóż wniosek w odpowiednim terminie
Wnioski można składać do 31 sierpnia 2026 r.
UWAGA: Nabór może zostać zakończony wcześniej, jeśli środki się wyczerpią.
Prezes ARiMR ogłosi konkretne terminy rozpoczęcia naborów.
System konkursowy: większe szanse mają wnioski kompletne i złożone terminowo.
KROK 6: Oczekuj na rozpatrzenie wniosku
ARiMR potwierdzi przyjęcie wniosku (otrzymasz potwierdzenie w systemie).
Wniosek zostanie zweryfikowany pod kątem kompletności dokumentacji.
ARiMR sprawdzi spełnienie wszystkich warunków formalnych.
Decyzja zostanie wydana w formie elektronicznej.
KROK 7: Odbierz środki
W przypadku pozytywnej decyzji:
Refundacja zostanie przekazana na Twoje konto bankowe.
Forma wsparcia: dotacja (nie wymaga zwrotu).
Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Jakie są możliwe wyniki składania wniosku? Możesz mieć przyznaną pełną refundację (do max. 3000 zł/pojazd) lub częściową. W przypadku odmowy przyznania pomocy otrzymasz uzasadnienie decyzji.
30.10.2025
Szanowni Państwo, Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała, że od dnia 30 czerwca 2025 r. rozpoczął się na Terminalu Samochodowym w Koroszczynie remont płyty zachodniej tj. po stronie wywozowej z Rzeczpospolitej Polskiej.
W ramach remontu jeden z sektorów, mogący pomieścić ok. 70 pojazdów ciężarowych, został wyłączony z odpraw celnych.
W związku z powyższym na terenie Terminala mogą wystąpić utrudnienia w płynności odpraw.
04.07.2025
Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury informuje, że zgodnie z informacjami otrzymanymi z Ambasady RP w Rzymie, w dniu 21 maja 2025 roku we Włoszech weszły w życie przepisy, które przewidują podjęcie szeregu pilnych działań mających m.in. na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i efektywności systemu transportu.
W ramach wprowadzonych nowych rozwiązań przewidziano m.in. skrócenie czasu bezpłatnego oczekiwania na załadunek i rozładunek towarów. Okres ten został skrócony z 2h do 90 min dla każdej operacji, a w przypadku jego przekroczenia przewidziano odszkodowanie w wysokości 100 euro za każdą godzinę opóźnienia.
W ramach nowych rozwiązań, wprowadzono również solidarną odpowiedzialność zleceniodawcy i spedytora za wypłatę odszkodowania. Nowe przepisy regulują również kwestie terminów płatności, przewidując możliwość wydawania upomnień i nakładania sankcji przez Urząd ds. Ochrony Konkurencji i Rynku (AGCM) w przypadku uporczywych naruszeń przepisów dotyczących płatności.
Treść przepisów znajduje się na stronie internetowej pod adresem: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2025/05/21/25G00084/SG (w języku włoskim)
27.05.2025
Szanowni Przewoźnicy,
coraz większymi krokami zbliża się moment produkcyjnego uruchomienia systemu elektronicznych zezwoleń EKMT i właśnie teraz istnieje możliwość "nauczenia się" systemu przed jego produkcyjnym wdrożeniem.
zachęcamy do testowania systemu elektronicznych zezwoleń EKMT - https://www.gov.pl/web/gitd/cyfryzacja-zezwolen-ekmt-od-2026-r, żeby właśnie teraz skorzystać z możliwości zapoznania się z funkcjonalnościami systemu.
Dodatkowo proszę o zapoznanie się z treścią poniższej informacji dotyczącej zwrotu kart z karnetów EKMT - https://www.gov.pl/web/gitd/zwrot-kart-z-karnetow-ekmt
22.05.2025
Departament transportu Drogowego przedstawia informację na temat działań strony ukraińskiej, mających wpływ na transport drogowy.
- Rada Ministrów Ukrainy zatwierdziła projekt ustawy mającej na celu zwalczanie nielegalnej działalności zagranicznych przewoźników drogowych, którzy wykonują tzw. przewozy kabotażowe - krajowe przewozy ładunków lub pasażerów bez odpowiedniego zezwolenia. Więcej informacji znajduje się w linku poniżej:
http://e-news.com.ua/show/581821.html
Na Ukrainie opublikowano Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 16.04.2025 r. nr 703 „W sprawie zatwierdzenia Kompleksowego wykazu kwestii dotyczących przestrzegania wymogów ustawodawstwa o transporcie drogowym, które są sprawdzane podczas kontroli drogowej przez funkcjonariuszy Państwowej Służby Ukrainy ds. Bezpieczeństwa Transportu”. W ramach tego rozporządzenia określono zamkniętą listę wymogów sprawdzanych podczas kontroli przewoźników – Sekcja III Międzynarodowy przewóz osób i towarów (tekst w języku ukraińskim plik do pobrania).
22.05.2025
Szanowni Państwo,
Ambasada Ukrainy w Warszawie przekazała informację władz ukraińskich o rozszerzeniu systemu elektronicznego „Elektronicznej Kolejki Granicznej" („eKolejka - eCherha") o kolejne przejścia graniczne i rodzaje pojazdów.
Zgodnie z informacją, planowane jest uruchomienie „eKolejki" dla ciężarówek w następujących drogowych przejściach granicznych:
Uhrynów – po stronie polskiej Dołhobyczów,
Hrushiv – po stronie polskiej Budomierz,
Smilnytsia – po stronie polskiej Krościenko,
Niżankowicze – po stronie polskiej Malhowice.
Możliwość korzystania z „eKolejki" dla pojazdów ciężarowych o ładowności 3,5 tony i większej ma być zorganizowana według następującego harmonogramu:
- od 11 marca 2025 r. w przejściu Smilnytsia – Krościenko,
- od 18 marca 2025 r. w przejściu Hrushiv – Budomierz,
- od 25 marca 2025 r. w przejściu Uhryniv – Dołhobyczów oraz w przejściu Niżankowicze – Malhowice.
Zawiadomienie o Otwartym Zebraniu , w dniu 30.01.2025 r. w hotelu Chrobry w Międzyrzecu Podlaskim
Zapraszamy Członków Stowarzyszenia do wzięcia udziału.
Proszę o zapoznanie się z treścią zaproszenia.